Visitar els museus de Girona i descobrir peces fonamentals no deixa de ser un argument interessant per a tots aquells que al darrere de les peces despullades hi saben veure l'evolució de la societat.
Imatge del director de cinema Costa Gavras en la seva visita al Museu del Cinema de Girona, a l'any 2005.
L'Ara Portàtil de Sant Pere de Rodes una de les relíquies que exposa el Museu d'Art. . Foto: MANEL LLADÓ PEP IGLESIAS.
C.Vinyoles /M. Torns / P. Lanao
Capital tallada pel riu
Els
interessats no ho tenen complicat. Han de saber que en aquesta capital
tallada pel riu, on es reflecteixen les cases de la Rambla, Santa Clara i
l'Argenteria, podrà viatjar des dels dies en què l'aiguabarreig entre
el Ter, l'Onyar, el Güell i el Galligants estaven habitats per caçadors i
recollidors que, armats amb destrals, llances i ganivets de pedra,
intentaven abatre senglars, cérvols o bisons. Les eines es poden veure
al museu d'Arqueologia o de la Ciutat, fins a les darreres tendències,
concentrades al Museu del Cinema, a la sala contemporània del Museu
d'Història de la Ciutat o també a través de les propostes expositives
que ens arriben de les dues galeries públiques o acollides a una obra
social, o sigui, sense fins pecuniaris, com ara la de la casa de Cultura
Bisbe Lorenzana, la de la Fontana d'Or, avui rebatejada com a a
Caixafòrum. Aquesta no tan sols ha mantingut el prestigi assolit per la
Fundació Caixa Girona sinó que l'ha sabut multiplicar. Si el viatger
visita els museus i galeries de Girona sense presses, es pot trobar amb
un món captivador en què pot accedir travessant les portes foranes de
Sant Pere de Galligants, la Catedral, el Palau Episcopal, la sinagoga
del carrer de la Força, el convent de Sant Antoni de Pàdua, o la Torre
de les Aigües, al Mercadal. És una proposta a què últimament s'ha afegit
la casa Masó, seu d'una família burgesa, catòlica amb ascendència sobre
la història ciutadana que ara els seus descendents han decidit llegar a
la capital com una proposta oberta i didàctica. Si el viatger té la
ment oberta, pot fer com Costa-Gavras, que va aprofitar una visita fugaç
per conèixer el Museu del Cinema o intentar transformar el temps en
espai i entendre que per sobre dels objectes inanimats hi ha una
superposició de llegats que ens porten des del campanar de la catedral
romànica fins a la cadira coneguda com de Carlemany, a l'arqueta
cordovesa d'Hixam II, la Creu dels Esmalts, les làpides sefardites del
Bou d'Or o l'ara portàtil de Sant Pere de Rodes. Ho pot fer descobrint
l'essència d'una Girona multicultural i oberta que s'ha sabut sobreposar
al domini catòlic i oligarca i presentar-se al món com una comunitat
oberta i canviant.
Visitar els museus de Girona, descobrir peces fonamentals com els retaules que habiten el Saló del Tro del Palau Episcopal, el Tapís de la Creació, l'estàtua jacent de la comtessa Ermessenda, el mosaic romà de Can Pau Birol, els mil·liaris que guardaven la Via Augusta, les armes emprades en les diverses guerres, o les màquines que ens van introduir a la modernitat i que avui ens permeten veure el món per més d'un forat no deixa de ser un argument interessant per tots aquells que entenen que més enllà de les peces despullades hi ha un enunciat que ens explica quin va ser l'alè que la va fer néixer i que avui per avui mou la ciutat.
Visitar els museus de Girona, descobrir peces fonamentals com els retaules que habiten el Saló del Tro del Palau Episcopal, el Tapís de la Creació, l'estàtua jacent de la comtessa Ermessenda, el mosaic romà de Can Pau Birol, els mil·liaris que guardaven la Via Augusta, les armes emprades en les diverses guerres, o les màquines que ens van introduir a la modernitat i que avui ens permeten veure el món per més d'un forat no deixa de ser un argument interessant per tots aquells que entenen que més enllà de les peces despullades hi ha un enunciat que ens explica quin va ser l'alè que la va fer néixer i que avui per avui mou la ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada