Durant els últims tres segles Catalunya ha passat de ser un país
agrícola i comercial a ser una potència industrial. I aquesta
transformació no ha estat senzilla per a un país que mai no ha tingut ni
matèries primeres ni recursos energètics. A més, aquesta transformació
econòmica, tan diferent de la situació d'altres regions espanyoles,
sovint no ha estat entesa ni atesa en les polítiques econòmiques dels
governs espanyols. En aquest episodi de la sèrie "300" repassarem
aquesta transformació que ha situat Catalunya com una de les grans
regions productives d'Europa.
La primera història d'aquest
episodi ens porta a Cabra del Camp, a l'Alt Camp, poc després del final
de la Guerra de Successió. Els geògrafs reials recorren les propietats
per fixar l'import d'un nou impost, el cadastre. Però els pagesos sovint
els enreden.
La segona història explica les peripècies de Carles
Ardit, que a principis del segle XIX recorre els centres tèxtils
europeus fent d'espia industrial a sou de la Cambra de Comerç de
Barcelona.
A continuació, el programa es trasllada a Tremp per
veure com es construeix la primera gran presa hidroelèctrica de
Catalunya, gràcies a l'empenta de F.S. Pearson i de Carles Montanyès.
Aquesta
industrialització va convertir Catalunya en un dels centres productius
més importants d'Europa. Semblant a Milà, si no fos que Milà té alguna
cosa més: poder polític i capacitat d'influir en les polítiques
governamentals.
L'episodi acaba amb el primer cotxe que es va
construir a Catalunya. Era el 1890 i anava a deu per hora. Va ser un
gran fracàs comercial, però va inaugurar una indústria que s'ha
convertit en un element central de la productivitat catalana des de fa
cinquanta anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada