Dijous TV3 va estrenar 13 dies d’octubre, una TV movie
que narra els últims dies del president Lluís Companys, empresonat al
castell de Montjuïc. L’espera d’un judici parcial que el mateix Companys
sap que el portarà a una execució segura. L’acció té com a eix central
explicar l’evolució del vincle entre el president i el seu advocat
defensor, Ramon de Colubí.
Més que demostrar grans
habilitats per oferir tota mena de detalls de documentació i donar-nos
una lliçó de microhistòria, carrega les tintes en l’aspecte humà. Les
pors de Companys, les contradiccions del capità general de Catalunya,
l’aprenentatge vital de l’advocat defensor... Si el risc de la ficció
històrica és caure en guions que semblen llibres de batxillerat, 13 dies d’octubre
és tele pura, perquè de l’economia de paraules en fa una virtut i basa
la intensitat de la història en l’aspecte emocional. Guió, realització i
direcció es complementen i s’ajuden perquè sigui la imatge la que ens
parli. Detectem a la perfecció l’odi d’alguns soldats, la compassió
d’altres que ho fan a contracor, el dolor de les germanes... sense
necessitat que ho verbalitzin. No ens cal ni escoltar la sentència. Ni
tan sols com ho comuniquen a les germanes. Un pla general molt obert és
suficient per entendre-ho, a través del llenguatge corporal dels actors.
Les parets del castell de Montjuïc esdevenen gairebé un personatge més,
transmetent una fredor i una hostilitat que contribueixen a sumar
intensitat tràgica d’una manera molt subtil. És bonic com, al final,
juguen amb el contrast, simultaniejant la duresa de les pedres del
castell i la calidesa de les paraules de Companys en una carta de
comiat. Durant tota la pel·lícula s’aconsegueix una atmosfera dramàtica
perfecta a base de contenció emocional i silencis. S’agraeix no caure en
el recurs fàcil de l’èpica i jugar amb l’elegància (sovint més crua i
trista) de la subtilitat. Sobretot en el moment de l’afusellament.
Extraordinari l’elenc. Carles Martínez és un perfecte i creïble Lluís
Companys, excel·lent Òscar Muñoz com a advocat i sublim com sempre Clara
Segura fent de germana, traspuant a l’espectador un dolor intens i molt
íntim amb una austeritat dramàtica colpidora. Cal sumar-hi una cura,
perfeccionisme i coneixement del llenguatge televisiu en l’ambientació,
la il·luminació, la realització i la direcció. Que bé poder condensar
tan bé la història de 13 dies d’octubre en un parell d’hores de molt bona televisió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada