La Vanguardia en català |
Borja de Riquer i Permanyer
Hi ha alguns autors que, amb el temps, han esdevingut uns referents, i
per això sovint són evocats com unes autèntiques autoritats. De
vegades, però, aquesta evocació el que també pretén és fer-los opinar
sobre coses que no van viure. Des de sempre, els mitjans de comunicació
han fet un ús excessiu de citacions de textos, o simplement de frases,
d'autors força coneguts. Darrerament sembla una moda utilitzar com a
referents predilectes Gaziel i Jaume Vicens Vives. Però de vegades hom
fa lectures d'aquests autors tretes del seu context temporal i de les
intencions en què foren escrites. I ja no diguem quan s'especula sobre
el seu hipotètic pensament sobre qüestions de l'actualitat.
Respecte
de les apel·lacions a l'autoritat de Vicens, les darreres setmanes hem
pogut llegir més d'un text que esmenta aquest prestigiós historiador amb
la pretensió de desautoritzar el llibre de Josep Fontana La formació
d'una identitat. Una història de Catalunya . Sembla que hi ha la
voluntat de contraposar aquest escrit amb l'obra del seu mestre. S'ha
arribat a escriure que aquest llibre es desvia totalment de la renovació
historiogràfica impulsada per Vicens i que ha caigut en un dels
defectes més denunciats per ell, el de ser un producte típic del
nacionalisme romàntic. "Ay, si Vicens levantase la cabeza", ha escrit
Santos Juliá. Per la seva banda, Jordi Canal ha qualificat l'obra de
Fontana de producte "nacionalista, romàntic i comunista".
Penso
que aquests menyspreus envers aquesta obra tenen més d'ideològics que no
pas d'autènticament historiogràfics. El llibre de Fontana té bàsicament
la voluntat d'explicar el complex procés de formació de la identitat
catalana al llarg de més de nou segles i plantejar cóm és que ha
persistit malgrat haver-se trobat amb unes circumstàncies històriques
notablement adverses. L'autor analitza l'evolució i transformació de la
identitat dels catalans tenint sempre present el marc econòmic i social i
sense defugir les tensions internes que hi ha. I posa especial èmfasi
en el fet que les identitats es construeixen a partir d'àmplies
experiències compartides fruit de les relacions que s'estableixen. El
protagonista no és una Catalunya abstracta i eterna, sinó la gent, el
conjunt d'homes i dones i les maneres que tenen d'identificar-se amb les
seves coses, la seva comunitat i el país. És un exercici intel·lectual
honest i força rigorós que de romàntic no en té res. Defensa una tesi
interpretativa prou clara -la persistència de la identitat catalana- i
per això, com totes les tesis, és discutible i se'n pot discrepar. Només
faltaria!
Una de les primeres coses que podem observar llegint
aquesta obra és que reflecteix clarament el gran avenç que ha
experimentat la historiografia catalana des de l'època de Vicens. A la
tesi de Fontana hi ha moltes coses que coincideixen amb el que havia
plantejat Vicens fa més de mig segle, per exemple a Industrials i
polítics del segle XIX; en altres casos es corregeixen les apreciacions
vicentines perquè havien quedat desfasades. I, sobretot, hi ha coses
realment noves. El llibre recull i sintetitza les aportacions de
dotzenes d'historiadors catalans i estrangers elaborades les darreres
dècades. Només cal mirar-se amb deteniment les 50 pàgines de les notes
comentades que hi ha al final per adonar-se'n. L'obra està construïda a
base d'incorporar i assumir, totalment o parcial, allò que han escrit
sobre la identitat dels catalans i els seus instruments de govern
historiadors tan prestigiosos com Thomas Bisson, Paul Freedman, Michel
Zimmermann, Claude Carrère, Stephen Bensch, Pierre Bonnassie o Pierre
Vilar, tots ells no catalans i que difícilment es poden qualificar de
"nacionalistes romàntics" -m'abstinc d'esmentar autors catalans, perquè
no se'm qualifiqui de xovinista-.
El gran problema d'aquest
llibre, i d'aquí ve la vehemència de les reaccions en certs ambients, és
que qüestiona a fons la narrativa oficial establerta per alguns
polítics i historiadors, ja des del segle XIX, sobre l'existència d'una
única identitat nacional, l'espanyola. Contra això, aquests opinadors en
comptes de criticar la tesi del llibre amb arguments seriosos i
coherents que expliquin els camins de construcció i d'arrelament de la
identitat espanyola a Catalunya, han de recórrer a desqualificacions
personals i al menyspreu envers el seu autor. Diguem-ho ben clar:
Fontana és objecte d'aquests atacs personals perquè avui és
l'historiador català de més prestigi i influència i, tal vegada,
l'hispànic de més projecció internacional.
Si es pretén
desautoritzar un llibre tan sòlid com aquest, cal anar molt més enllà
d'emprar quatre mots despectius i prou. S'ha d'aprofundir molt més i
assenyalar allò que sembla erroni i saber justificar-ho amb arguments i
documents, amb els instruments propis de la comunitat científica dels
historiadors. I, a més, també cal conèixer l'obra de Vicens i
analitzar-la en el seu context polític i historiogràfic i no abusar-ne a
l'hora de fer comparacions amb els llibres actuals. Vicens va morir el
1960 i ningú no pot tenir la gosadia de pontificar sobre què pensaria o
diria sobre les coses d'avui. Les tesis dels historiadors s'han de
combatre amb idees i rigorosos raonaments alternatius. Quan s'ha de
recórrer a desqualificacions gratuïtes i mostres de menyspreu, no es fa
una crítica sinó que s'escriu un libel.
Bloc dedicat al coneixement, divulgació i didàctica de la Història i la Geografia de Catalunya i dels països de parla catalana.I també els Voluntaris per la Llengua i parelles lingüístiques,especialment a la comarca de l'Alt Empordà.
El Bloc de l'Albert
- Albert Moreno i Sagrera
- Roses, Alt Empordà
- Catedràtic de Geografia i Història a l'INS "Cap Norfeu" de Roses (Alt Empordà)
divendres, 25 de setembre del 2015
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada