L'excés de carn a la vista era una de les obsessions de la
censura franquista. Els cartells de cinema i les fotos promocionals en
van ser víctimes. Un llibre en recull una mostra representativa.
JORDI MARTÍNEZ
Les tisores de la censura franquista al cinema eren màgiques: tant
servien per tallar tot el que resultés ofensiu dels arguments de les
pel·lícules com per afegir centímetres de tela per cobrir pectorals i
cuixes de les estrelles als programes i cartells promocionals. El llibre
La censura franquista en el cartel de cine (Notorius Ediciones), que s'acaba de publicar, recull centenars d'exemples d'aquesta forma primitiva de Photoshop.
Un dels màxims despropòsits perpetrats per la censura franquista va tenir com a víctima la pel·lícula Mogambo
de John Ford. El doblatge va manipular una situació intolerable a ulls
dels censors: l'adulteri. Però per dissimular una infidelitat van
convertir els personatges en germans, i van generar una relació
incestuosa inexistent al guió original i potser més perillosa per a la moral col·lectiva que la que volien dissimular.
"És un exemple del que anomenem la censura local, que
s'afegia a la censura oficial sovint de manera mLa lupa censora també estava ben graduada per detectar la quantitat de
pell que mostraven els cartells de les pel·lícules i les fotografies de
les actrius, una obsessió que va tenir ben ocupats durant quatre
dècades els cartellistes. Bienvenido Llopis, col·leccionista de material
cinematogràfic que regenta la botiga Casablanca a Madrid, reuneix ara a
La censura franquista en el cartel de cine molts exemples
curiosos d'aquest material. Un dia al Rastro madrileny un altre
col·leccionista li va descobrir el fenomen en un programa de la
pel·lícula Camino de Santa Fe del Cine Cordón de Burgos. Un
segell tapava un innocent petó a la galta entre Olivia de Havilland i
Errol Flynolt matussera en funció
del caprici d'una ciutat o cinema concrets", diu Llopis.
"La carn era la màxima obsessió de la censura franquista, i en
particular els escots de les actrius". Però no només de carn vivia la
censura. També s'ocupava de qüestions polítiques, socials o religioses.
Els noms d'actors que s'havien posicionat a favor del bàndol republicà,
com James Cagney, Robert Montgomery o Joan Crawford, senzillament
desapareixien dels cartells. Ni tan sols Disney va escapar-se de la
persecució: una imatge de l'Ànec Donald amb el braç (o l'ala) alçat no
va ser autoritzada, vés a saber si perquè la van considerar
filocomunista o per incitació a la violència.
"Els
dissenyadors, cansats de retocar i retocar, miraven de burlar la censura
i colar algun gol". És el cas de la silueta del programa de mà d'El Caballero Adverse , que reproduïa de manera molt evident un penis en erecció i va passar tots els controls. El llibre La censura franquista en el cartel de cine
il·lustra una pràctica que afortunadament Adolfo Suárez va eradicar per
decret a finals del 1977, i alhora és un testimoni d'una passió en vies
d'extinció. "El col·leccionisme de cinema està acabat, els joves no
s'hi enganxen. Ha quedat com un tema per a nostàlgics", lamenta.
Tisores del segle XXI
No cal anar tan lluny per trobar altres polèmiques que s'han convertit
en campanyes publicitàries més o menys involuntàries per a pel·lícules i
altres manifestacions culturals.
La curta
filmografia del director Christian Molina està marcada per aquestes
situacions: l'Ajuntament de Madrid es va negar a penjar el cartell de Diario de una ninfómana a les parades de bus, mentre que De mayor quiero ser soldado
va rebre la reprovació de Transports Metropolitans de Barcelona perquè
va considerar que la imatge d'un nen apuntant-se al cap amb un
comandament a distància en forma de pistola "podia afectar la
sensibilitat i el bon gust dels ciutadans".
Més recent és la retirada de les instal·lacions de Ferrocarrils de la Generalitat de la publicitat de l'espectacle de cabaret The Hole
, que es representa al teatre Coliseum de Barcelona, o la controvertida
decisió de l'Ajuntament barceloní de prescindir de les fotografies del
torero Juan José Padilla per promocionar l'exposició a la ciutat de la
darrera edició del World Press Photo.
La societat francesa de transport públic Métrobus es va negar a exhibir el cartell de la pel·lícula Coco no perquè Audrey Tautou hi sortís en pijama, sinó per la cigarreta que portava a la mà.
La Motion Pictures Asociation of America (MPAA), patronal dels
productors de Hollywood, vol vetllar per la moral del públic
nord-americà aplicant una autocensura que, per exemple, va desaconsellar
el cartell del film Las reglas del juego de Roger Avary. Van considerar que el divertit kamasutra
amb ninots de peluix que l'il·lustrava podia ser una mala influència
per als nens. Afortunadament, la campanya es va veure sense cap problema
fora dels Estats Units.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada