Les entranyes de la història de Barcelona, a la vista.
L'autobiografia de la ciutat a través dels seus documents
Sovint les imatges són colpidores, impacten a la retina,
però poc se sap de la història que hi ha al darrere. Qui són la mare i
la nena que esperen ser rescatades en un edifici ensorrat del Raval? ¿I
el notari, i artista en hores lliures, que dibuixava els rostres
d'esclaus als marges dels documents? Als tretze arxius municipals de
Barcelona s'acumulen imatges, plànols, gravats, expedients, cartells,
dibuixos... Qui els escriu, moltes vegades, no és cap gran rei, ni cap
líder polític. Són ciutadans anònims que relaten el dia a dia de la
ciutat.L'historiador Daniel Venteo ha fet una
tasca titànica. Durant dos anys ha recorregut tots aquests arxius, que
ocupen quaranta quilòmetres lineals, i ha fet dialogar les històries que
hi ha trobat. Ha seleccionat més de mig miler de documents que recorren
800 anys d'història. A Autobiografia de Barcelona. La història de la ciutat a través dels documents de l'Arxiu Municipal de Barcelona (Ajuntament de Barcelona - Efadós), Venteo ha donat veu als altres
barcelonins: esclaus, nens, gent gran, discapacitats, prostitutes.
"Cada document té un nom i un cognom. Cada document parla d'una
història", explica. "No és una biografia de Barcelona, perquè és la
ciutat qui s'explica a si mateixa a través dels seus documents. Es
despulla", descriu Venteo.
El llibre comença amb la
creació del govern municipal autònom de Barcelona, a partir dels
privilegis fundacionals del Consell de Cent el 1249, i acaba amb les
eleccions municipals del 1979, que van donar l'alcaldia a Narcís Serra.
"El 80% de la documentació i de les fotografies que es mostren al llibre
són inèdites", afirma Joquim Borràs, arxiver en cap de l'Ajuntament de
Barcelona. Hi ha documents que fan posar la pell de gallina, com la
sentència que condemna a mort, l'abril del 1939, un funcionari del
consistori. "La sentència reconeix que el va perseguir el POUM i que
tenia una conducta moral irreprotxable, però el maten per
independentista", explica Borràs.
Els arxius són
una mina: "Barcelona conserva un dels patrimonis documentals més
importants d'Europa", assegura Borràs. Hi ha una llarga tradició: "Al
segle XIV ja hi havia una normativa que obligava els consellers a
conservar la documentació, i això és una cosa insòlita", conclou
l'arxiver. Si algú vol manipular la història, els arxius sempre en poden
oferir la seva pròpia versió. "Amb aquest llibre els volem acostar a la
ciutadania", resumeix.
EL REGISTRE DELS BOMBARDEJOS
Un voluntari de la Junta de Defensa Passiva, durant el desenrunament
dels edificis destruïts per les bombes feixistes el maig del 1937,
escriu: "tres culleres, tres forquilles, unes ulleres d'or"... Són els
objectes localitzats al 3r 1a del número 16 de Ronda Universitat. "El
més fàcil hauria estat ficar-s'ho a la butxaca, però deixa constància de
tot el que hi troba, perquè els familiars ho puguin reclamar", descriu
Daniel Venteo. L'historiador acompanya aquest document amb un fullet
adreçat al poble italià en què apareixen les imatges dels nens morts per
les bombes a la plaça de Sant Felip Neri el 30 de gener del 1938. Les
llistes de refugis construïts per ciutadans que demanaven ser reconeguts
per l'Ajuntament o la ubicació dels impactes de les bombes en un mapa
constaten, sense necessitat de paraules, el terror a la ciutat. Van
morir-hi unes 2.500 persones. Els membres de la Junta Local de Defensa
Passiva no van deixar d'apuntar fins a l'últim moment: hi ha anotats els
bombardejos del gener del 1939, pocs dies abans que entressin les
tropes franquistes.
LA MISÈRIA DEL RAVAL
El 3 d'octubre del 1969, el fotògraf Carlos Pérez de Rozas va captar
l'abraçada d'una mare i una filla. Totes dues contemplen desolades, des
d'un balcó del carrer Unió, penjat pràcticament del no-res, com casa
seva s'ha ensorrat. Esperen que els bombers les rescatin. Venteo va
trobar l'informe dels bombers amb el nom i el cognom de la dona i la
nena. La imatge explica, sense adjectius, la misèria i el deplorable
estat de molts edificis del Barri Xino durant el franquisme. Al costat,
una altra imatge del 1981: l'obertura de la nova plaça de la Mercè. És
l'inici de l'esponjament del Raval. Les dues imatges relaten la
reconstrucció de la ciutat heretada de la dictadura franquista.
LES CARTILLES DE LES PROSTITUTES
El 1332, a Barcelona hi havia bordells legals i documentats. El negoci
va anar creixent i les cases on el sexe s'intercanviava per diners es
van anar estenent a banda i banda de la Rambla medieval. Era el districte vermell
de la capital catalana. El 1644, els consellers de la ciutat es van
veure desbordats. Les "dones deshonestes", reconeixien en un document,
eren tantes que ja era "impossible poder estar totes al lupanar". Als
arxius també s'acumulen les moltes reglamentacions municipals que s'han
escrit, durant 800 anys, sobre l'ofici més antic del món. El llibre
rescata un dels únics exemplars de cartilla sanitària, datada el 1890,
que conserva el retrat de la seva propietària. Es tracta de Rosa G.G.,
una valenciana de vint-i-dos anys que treballava al número 5 del carrer
de Sant Josep Oriol.
EL NEGOCI DELS ESCLAUS
El rostre d'un esclau africà, dibuixat al marge d'un document
administratiu del 1471, va atreure l'atenció de Venteo. L'autor és Jaume
Vergós, subadministrador de les places de Barcelona, i artista en hores
lliures. Un altre document constata el menyspreu per la vida dels
esclaus: eren pura mercaderia. El 1449, el veguer de Manresa certifica
la detenció d'un esclau. L'home havia fugit i es disposaven a tallar-li
les orelles per haver robat. El seu propietari, el banquer barceloní
Bartomeu Comes, demana que no s'apliqui el càstig o l'esclau perdrà
valor econòmic.
El tràfic d'esclaus, que va lucrar
poderoses nissagues catalanes, s'ha volgut esborrar dels llibres
d'història i de la memòria però en queda el testimoni, sovint incòmode,
dels documents: el negoci abraça un llarg període, des del segle XI fins
a finals del segle XIX. L'esclavitud va ser abolida a Espanya el 1837
però el tràfic va continuar de manera clandestina. N'hi ha proves.
Ignasi Calvet va ser condemnat pels tribunals britànics per haver
traficat amb 343 persones capturades a Sierra Leone el 1833. La lletra
de canvi del 1836 demostra que, tres anys després, continuava actiu. Les
autoritats feien els ulls grossos.
LES PRIMERES ELECCIONS
El febrer del 1869 Barcelona va viure les primeres eleccions democràtiques
. Van poder votar tots els homes més grans de vint-i-cinc anys. Abans
només podien votar les persones més adinerades, que pagaven impostos.
"Barcelona és una ciutat on es va lluitar molt per la democràcia, és
d'on emanen les propostes més progressistes", afirma Venteo. Ho demostra
amb documents, des de les cues per votar a les eleccions municipals del
febrer del 1936 fins a la propaganda per votar en el referèndum
estatuari del 1931.
LA MORT DE DUES FLORISTES
Rosita i Josefa Rafà Gallart eren floristes de la rambla de Santa
Mònica. Totes dues van morir per culpa d'una bomba el 3 de setembre del
1905. El seu enterrament va ser multitudinari. Durant els mesos
següents, els atemptats anarquistes es van succeir fins al punt que la
Lliga Regionalista va demanar ajuda a Scotland Yard i va contractar el
detectiu Charles Arrow, conegut amb l'àlies de Sherlock Holmes de Barcelona
. Però no va tenir èxit, no va esbrinar qui eren els autors dels
atemptats. El terrorisme i els magnicidis també formen part de la
història de la ciutat. Venteo ha localitzat un curiós dibuix dels
escrivans barcelonins: al marge d'una anotació, al dietari del govern de
la ciutat del 7 de desembre del 1492 s'hi pot veure un rígid Ferran el
Catòlic. Al costat hi ha el pagès Joan de Canyamars, que branda una daga
d'importants dimensions. Va intentar, sense èxit, matar el monarca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada